Van Leeuwen Autocentre

Hoe blijf je als merk zichtbaar
als je bedrijf bestaat uit meerdere franchiseformules?

Met deze uitdaging klopte Rob de Boer van Van Leeuwen Autobedrijven aan. Het autobedrijf heeft een rijke geschiedenis als familiebedrijf dat 80 jaar teruggaat. 

Rob is een enthousiaste, lokale ondernemer binnen de autobranche. Binnen zijn autobedrijf waren er 5 verschillende franchiseformules actief: 

  • Service en onderhoud 

  • Autoreparaties

  • Autodealer

  • Autoverhuur

  • Was- en tankstation


Het autocenter was erg opgesplitst in franchise modules. De naam van leeuwen autobedrijf was nergens meer te zien. Was eigenlijk door de jaren heen ondergesneeuwd door de hoeveelheid aan franchise formules. Toch stonden 45 medewerkers op de loonlijst. Die eigenlijk het gevoel hadden te werken voor de franchise formules. Niet voor Van Leeuwen Autobedrijf. Dat moest veranderen. Want het gevolg was dat er weinig cross selling plaatsvond tussen de formules. (de merken prijsden elkaar niet aan).

Oud

Nieuw

De vraag voor de transitie was duidelijk: hoe maken we van 5 afzonderlijke franchiseformules, 1 toonaangevend en bekend merk?


Iedereen betrekken 

De transitie werd ingezet met twee creatieve brainstormsessies (IdentityStorm en Storytelling) met alle medewerkers. 

Hierin stond het gemeenschappelijke verhaal van Van Leeuwen centraal; wat is het oerverhaal? En welke boodschap, beelden, taal en uitstraling passen daarbij? Daarnaast werd er actief gewerkt aan het creëren van een collectief ‘’Van Leeuwen gevoel’’. Hoe zorgen we dat de verschillende ‘’franchiseformules’’ samen gaan werken elkaar versterken? 

Na deze sessies hebben we het oerverhaal geschreven en deze getoetst bij het team. Door een visualisatie van de transformatie die we voor ogen hadden, werd de transformatie concreet en ontstond er meer motivatie vanuit de organisatie.  

Door het gehele pand in dezelfde kleur te steken en de naam ‘Van Leeuwen Autocenter’ leidend te maken in de communicatie. De franchise formules op de tweede plaats te zetten in communicatie. (wat leidde tot weerstand) Maakte we de naam weer zichtbaar. Ook het besef van het medewerkers, dat ze allemaal collega’s waren van elkaar, was een eye opener en zorgde voor wederzijdse sales.

Voor de transformatie

Na de transformatie

Rebranding
Fase 2 was de rebranding van het totale bedrijf. De naam ‘Van Leeuwen Autocenter’ werd geïntroduceerd met als doel om een totaalpakket aan te bieden van verschillende specialismen. Bij de nieuwe naam hoorde ook een nieuwe website, een nieuwe uitstraling van het pand en een gemeenschappelijke boodschap. 

Vanuit Tilter vinden wij het belangrijk om intern zichtbaar te zijn voor alle medewerkers. Een transitie zonder hun input en ondersteuning is zinloos. Bij deze casus stonden de medewerkers centraal. Zij dragen de boodschap uit; naar de klanten, leveranciers en elkaar. 

Zonder wrijving, geen glans 

De transitie ging niet altijd even soepel; er waren ook uitdagende gesprekken. Want het blijft zoeken naar een balans tussen Van Leeuwen Autocenter als geheel en de specifieke kenmerken van de franchiseformules. 

Maar door de medewerkers mee te nemen in de verandering, voelde iedereen zich gehoord en waren ze actief deelgenoot van de positieve transformatie.

Een lokaal merk hersteld 

Inmiddels is Van Leeuwen Autocenter weer uitgegroeid tot een ‘’local hero’’ en staat het bekend als het ‘’Alles-in-1 Autocenter’’ van de regio. Van APK tot schadeherstel en van bandenservice tot autoverkoop en autowasstraat, binnen elk vakgebied is er een specialist aanwezig die het Van Leeuwen gevoel uitdraagt.

We kijken terug op een geweldige samenwerking, een periode waarin design de aanjager was van transitie, zowel mentaal als in uiterlijk.

Tankstation

Wagenpark

Huisstijl | advertenties | narrowcasting

Creatief team:
Ron van Gils, Jan-peter Bogers,
Robert van Giessen.